رمان موبایل

رمان اینترنتی رمان مجازی _رمان عاشقانه_آموزش نویسندگی_ خاطرات_ رمان جدید_

رمان موبایل

رمان اینترنتی رمان مجازی _رمان عاشقانه_آموزش نویسندگی_ خاطرات_ رمان جدید_

رمان موبایل

اکثر مطالب رو از آرشیو های فن پیج نویسندگانی مثل شین براری، احمد آرام ، ققنوس خاکستری و احمد محمود بازنشر میکنم. زحمت اصلی را بنده متحمل شدم که از آرشیو شلوغش تعدادی از آنها رو سرقت ادبی کردم و اینجا منتشر کردم. خخخ شوخی بودشااا

آخرین نظرات
  • 24 September 23، 19:13 - محدثه پیراسته فر
    عالی

 انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۸  دوفصلنامه ویرگول و مصاحبه اختصاصی با معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

  پ  شهروز براری صیقلانی ممنوع قلم گردید روزنامه مشرق

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید که در دولت دهم اعلام شده بود آثار برخی از نویسندگان منتشر نشود.

سیدعباس صالحی در گفتگو با روزنامه ایران این سخنان را بر زبان آورده است. او که پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آمده است، می‌گوید: «افرادی بودند که ایراد چندانی در محتوای نوشته‌های آنان نبود یا اگر هم بود امکان برطرف ساختنش با اصلاحیه وجود داشت. برخی از نویسنده‌ها در دوره قبل اعلام شده بود که کارشان منتشر نشود. ممکن است که این دستور به شکل کتبی و بخشنامه‌ای ابلاغ نشده باشد اما به صورت شفاهی ابلاغ و اعمال می‌شد.»

بحث نویسندگان ممنوع‌القلم برای نخستین بار در مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی رییس جمهور ایران مطرح شد. او در گزارش عملکرد صد روزه دولتش گفت که « ما نویسندگان ممنوع‌القلم را به نویسندگان سریع‌القلم تبدیل کرده‌ایم.» این سخنان رییس جمهور با واکنش گسترده‌ای مواجه شد. وزیر ارشاد دولت دهم، این مسئله را در گفتگوهایش تکذیب کرد و به دنبال آن بهمن دری معاون فرهنگی دولت دهم گفت که «ما چیزی به نام نویسنده ممنوع‌القلم نداشتیم، یعنی نداریم و پیش از بنده هم نداشته‌اند.» حالا اما سیدعباس صالحی این مسئله را تایید می‌کند و تاکید دارد که اعمال محدودیت برای نویسندگان و ناشران به صورت بخشنامه‌ای و کتبی نبوده و به صورت شفاهی صورت می‌گرفته است.

موضوعی که پیش از این نویسندگان و شاعران هم در مصاحبه‌های خود بر آن تاکید کرده بودند.

صالحی همچنین گفته: «در حیطه ناشران تعلیقی مجموعه اسامی محدود تری وجود داشت اما در بحث ممنوع القلم‌ها تعداد بیشتری در فهرست به قولی سیاه قرارداشتند. با وجود این هر دو نمونه اتفاقی که به آن اشاره کردید بدون هیچ سند کتبی و رسمی رخ می‌دادند.»

او تاکید دارد: «اگر شما در بازار نشر جست‌و‌جویی داشته باشید؛ خواهید دید که در چند سال گذشته آثاری که مجوز داشتند و محتوای آن‌ها هم مشکلی نداشت امکان چاپ نداشتند. البته نه این که به‌طور کامل به شکل بخشنامه‌ای نبود اما اغلب شفاهی و غیر رسمی بودند.»

پس از صحبت‌های حسن روحانی رییس جمهور منتخب ایران، احمد کمالی‌نژاد که به تازگی مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد شده، موضوع وجود نویسندگان ممنوع‌القلم را منکر شده و به خبرگزاری فارس گفته بود: ««۲۶ سال در وزارت ارشاد سابقه فعالیت دارم و تاکنون با موضوع نویسنده ممنوع‌القلم برخورد نکرده‌ام چون چنین نویسندگانی نداشته‌ایم.»

صالحی در این مصاحبه درخصوص تغییر مدیر اداره کتاب هم صحبت کرده و گفته: «از وقتی سرپرست اداره کتاب مشخص شد قرار بود که در نهایت تا یک و نیم ماه بعد مدیر آن معرفی شود. البته ما در این مدت به‌طور جدی به دنبال انتخاب گزینه مناسب بودیم که حداکثر تا آخر هفته مدیر اداره کتاب را معرفی خواهیم کرد. »

او همچنین درباره ناشران تعلیقی گفت: «رخی از این مؤسسات موارد حقوقی داشتند که با ابهاماتی همراه بود. یکی از ابهامات اصلی درباره برخی ناشران تعلیقی این بود که هیأت بدوی و تجدید نظر آن‌ها یک هیأت واحد بودند! زمانی که جرمی اتفاق می‌افتد و نیاز به بررسی دو مرحله‌ای وجود دارد؛ بررسی تجدید نظر را هیأتی غیر از هیأت بدوی انجام می‌دهند. این اشکالی بدیهی بود که در این مسأله جلب توجه می‌کرد و ما به دنبال حل آن بر آمدیم. بر همین اساس همان طور که می‌دانید احکامی برای هر دو هیأت صادر شد. ناشرانی که جزو ناشران تعلیقی باشند و بررسی حکم آنان در فضای قبلی رخ داده باشد حق اعتراض دارند و هیأت‌های جدید اعتراض آنان را بررسی خواهند کرد.»

صالحی در پاسخ به این سئوال که از طرف آقای روحانی به‌طور مستقیم پیگیری مورد خاصی در حوزه کتاب به شما توصیه شده؟ اظهار داشت: «پیگیری بحث نویسنده‌های ممنوع القلم خواسته‌ای است که رئیس جمهوری به دنبال بررسی آن هستند.

از ایشان پیرامون حواشی هفته ی پیش و تجمع طیف ملقب به دلواپسان در شهر یزد،  مقابل ساختمان اصلی سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی  پرسشی طرح نمودم که جناب صالحی اینگونه پاسخ دادند؛  

  •       از جملگی اعتراضات اخیر جبهه پایداری معطوف به چند نویسنده خاص بوده است که در نظر بنده چنین ابراز دلنگرانی و دلواپسی بابت یک یا دو نویسنده تازه کار و گمنام صحیح نمیباشد و سبب تبلیغ معکوس و برجسته شدن نامشان در میان افکار عمومی میشود .  توصیه ما به قشر معترض ازدحام و تحسن چهارشنبه گذشته مقابل دفتر وزارت ارشاد اسلامی ایران در یزد چنین است که زین پس در صورت مشاهده مطالب خلاف واقع،  کذب،  سیاهنمایی،  و یا انحرافات اخلاقی در متون اثار چاپ شده،  کد فیپا و نام نویسنده اثر و شماره ثبت رده بندی کتابخانه عمومی جمهوری اسلامی ایران را به سامانه  پیامکی 3000/3002   سه هزار سه هزار و دو  (30003002) بشکل حروف و اعداد لاتین ارسال نمایند و شماره صفحه مورد نظر را در انتهای متن پیامک همراه نام اثر قید نمایند  تا کارشناسان ویژه بازرسی کتب پس از نشر در کوتاه ترین فرصت ممکن به شکایت هموطنان رسیدگی و نتیجه شکواییه را با ارسال کد پاسخگویی به یکایک عزیزان اعلام بدارند.  در اینجا تشکر دارم از هم وطنانی که اینچنین روند سیر پیشرفت ادب و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران عزیزمان را زیر نظر دارند و موشکافانه هر قانون شکنی و ناهنجاری در متون کتب را به مسولان زیربط اعلام و دادخواهی می نمایند.  اعتراض به قانون شکنی حق مسلم و حقوق شهروندی هر فرد است اما به ان شرط که مسالمت امیز و سازنده باشد. در گردهمایی خودجوش هفته گذشته،  هم وطنان معتقد و دیندار شهر شهید پرور یزد،  با نیت پاک و خیرخواهی در عرصه حاضر شدند و بنابر دستور رهبر عزیزمان و طبق فرمایشات ایشان در سخنرانی نماز جمعه هفته نخست شهریور سال 1397 ،  اتش به اختیار عمل نمودند اما موضوع اعتراضی و طرح شده از جانبشان از پایه دچار تزلزل بوده و بی توجه به مسایل و مباحث پیرامون موضوعیت مورد نظر و بی انکه محوریت صحیح را مد نظر قرار بدهند وارد صحنه شدند زیرا کل مورد اعتراض شان به سه اثر یک مجموعه شعر و دو اثر داستانی بلند ختم میشد که دوستان و مسیولان زیربط پیش از ان هر سه اثر را توقیف و یکی از نویسندگان از سه نویسنده را نیز بخاطر تکرار ممیزی و عدم رعایت اصول و مقررات  وزارت ارشاد اسلامی، تا اطلاع ثانویه ممنوع القلم نمودند. 

در صورت امکان برای خوانندگان  ستون ادبی،  در دوفصلنامه ویرگول،  شفاف سازی نمایید و دلیل ممنوعیت و توقیف هر اثر را ذکر فرمایید تا اتفاق مشابهی مانند تحسن و اعتراضات شهر یزد روی ندهد. زیرا اگر پیش از این نام اثار توقیفی و دلایل توقیف هرکدام را اعلام میداشتیم بگمانم ضریب حساسیت موضوع کاسته میشد و هموطنان عزیز و دلواپس شهر شهیدپرور و مهماننواز یزد چنین تجمع اعتراضاتی را مقابل دفتر اصلی سازمان وزارت ارشاد و اسلامی برپا نمیداشتند. 
_سه اثر مورد نظر همگی از جمله در یک مقطع مشترک و در برهه زمانی خاص تصدی گری ریاست وزارتخانه توسط وزیر محترم پیشین جناب اقای دکتر جنتی  کسب مجوز نموده بودند که جای کمی تامل و تفکر است.  اثر مجموعه اشعار شاعره یزدی تبار  سرکار خانم سارا اختصاری،  و اثر داستانی بلند از سعود النسعوسی از کویت که به زبان فارسی نگارش شده به دلیل تبصره 14 ایین دادرسی جرایم محتوای خلاف عرف و شیونات اسلامی توقیف گردید و اثر داستانی بلند نویسنده اهل گیلان و رشت جناب اقای شهروز براری صیقلانی بدلایل تشابه یه پاراگراف از نقل کابوس به حوادث سیاسی دهه 70  و 80  شامل تبصره 17 ماده جیم دال  و عقیدتی سیاسی توقیف و جواز نویسندگی این جوان جویای نام و نام آشنا فسخ تمدید و تا اطلاع ثانویه و فک توقیف جواز،  از اعتبار ساقط گردید.

روزنامه تیتر ممنوع قلم شهروز براری صیقلانیروزنامه تیتر ممنوع قلم شهروز براری صیقلانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی